Základní principy programu
Individuální přístup ke každému dítěti
- Umožňovat každému dítěti, aby se vyvíjelo vlastním tempem
- Stanovit pro každé dítě individuální plán
- Tematicky plánovat činnosti podle zájmu a potřeb dětí, vytvářet projekty
- Integrovat individuální cíle do obvyklých denních činností
Důraz na samostatné rozhodování a volbu dítěte
- Dítě se samo rozhoduje v jakém centru bude konkrétní den pracovat a s jakými pomůckami. Protože počet dětí v každém centru je omezen, dítě nemůže svou volbu změnit, aniž by omezilo volbu jiného dítěte. Nese za své rozhodnutí odpovědnost a hledá různé možnosti jak ji přijmout.
Spolupráce s rodinou
- Program vychází z předpokladu, že při výchově dítěte má rodina primární a nezastupitelnou roli. Proto je důležité nabídnout rodinám dětí možnost spoluúčasti na výchově a také je při ní povzbuzovat. Podstatná část kontaktů mezi "školkou" a rodinou bude spíše neformálního charakteru a může probíhat různými způsoby:
★ Přímá spolupráce:
● Zapojení rodičů do činností ve třídě
● Návštěvy v rodinách
● Spoluúčast na tvorbě individuálních plánů pro děti
● Půjčování hraček a knih
● Průběžné individuální konzultace pedagoga s rodiči
● Pomoc při pořádání akcí pro děti
★ Nepřímá spolupráce:
● Informační nástěnky
● Dotazníky
● Zápisníky dětí, které slouží k písemné komunikaci mezi rodiči a
pedagogy
● Školní časopis