"ZAČÍT SPOLU" 

 

Vzdělávací  program  "Začít spolu" je v ČR realizován od roku 1994. Název  "Začít spolu" je užívaný v ČR, mezinárodní název tohoto programu je "Step by Step".

Tento mezinárodní program, podle kterého již pracují mateřské školy v sedmnácti zemích světa, kombinuje bohaté evropské tradice ve výchově malých dětí s teoretickými i praktickými postupy.

 

Program "Začít spolu" buduje základy pro postoje, znalosti a dovednosti životně důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy současnosti i budoucnosti. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti, které budou v dnešní rychle se měnící době obzvlášť potřebné: 

  • Komunikaci
  • Kooperaci
  • Řešení problémů

Program připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy aktivně a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Mezi hlavní cíle patří naučit děti:

  • Přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
  • Kiticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
  • Rozpoznávat problémy a řešit je
  • Být tvůrčí, mít představivost
  • Sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
  • Podporovat zdraví a tělesný rozvoj, osobní spokojenost a pohodu

 K dosažení těchto cílů se využívá různých forem a metod práce. Jednou z organizačních forem výuky v programu "Začít spolu" je podnětné prostředí, které tvoří pracovní koutky, tzv. centra aktivit. Zde mají děti k dispozici nejrůznější materiály a pomůcky, vše dostupné a použitelné. Tato centra aktivit poskytují dostatek možností pro individuální i skupinovou práci.

 

Co to znamená v praxi?

Rozčlenit prostor ve třídě na centra aktivit pro děti a připravit tak podmínky  pro integrované (celostní) učení. Snahou je, aby zde děti nacházely dostatek inspirací, nápadů, pomůcek a materiálů pro svůj rozvoj. Cílem je, aby se tato centra aktivit stala dílnami, v nichž se dítě samo učí prostřednictvím hry a práce s různými materiály, které děti mohou tvořivým způsobem využívat. Materiál je vybírán tak, aby v dětech vzbuzoval zvídavost a aby je lákal k použití. Děti se učí tím, že si hrají a pracují. V centrech pracují v malých skupinkách, což jim dává možnost přirozeně komunikovat, řešit problémy samostatně nebo v kooperaci s kamarády, rozhodovat se, procvičovat si vyjadřovací schopnosti. Učí se chápat a akceptovat rozdíly mezi lidmi. Jsou tak vedeny k samostatnosti i ke spolupráci. Učení se tak pro malé děti stává hrou a hra naopak učením.