"ZAČÍT SPOLU"
Vzdělávací program "Začít spolu" je v ČR realizován od roku 1994. Název "Začít spolu" je užívaný v ČR, mezinárodní název tohoto programu je "Step by Step".
Tento mezinárodní program, podle kterého již pracují mateřské školy v sedmnácti zemích světa, kombinuje bohaté evropské tradice ve výchově malých dětí s teoretickými i praktickými postupy.
Program "Začít spolu" buduje základy pro postoje, znalosti a dovednosti životně důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy současnosti i budoucnosti. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti, které budou v dnešní rychle se měnící době obzvlášť potřebné:
- Komunikaci
- Kooperaci
- Řešení problémů
Program připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy aktivně a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Mezi hlavní cíle patří naučit děti:
- Přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
- Kiticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
- Rozpoznávat problémy a řešit je
- Být tvůrčí, mít představivost
- Sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
- Podporovat zdraví a tělesný rozvoj, osobní spokojenost a pohodu
K dosažení těchto cílů se využívá různých forem a metod práce. Jednou z organizačních forem výuky v programu "Začít spolu" je podnětné prostředí, které tvoří pracovní koutky, tzv. centra aktivit. Zde mají děti k dispozici nejrůznější materiály a pomůcky, vše dostupné a použitelné. Tato centra aktivit poskytují dostatek možností pro individuální i skupinovou práci.
Co to znamená v praxi?
Rozčlenit prostor ve třídě na centra aktivit pro děti a připravit tak podmínky pro integrované (celostní) učení. Snahou je, aby zde děti nacházely dostatek inspirací, nápadů, pomůcek a materiálů pro svůj rozvoj. Cílem je, aby se tato centra aktivit stala dílnami, v nichž se dítě samo učí prostřednictvím hry a práce s různými materiály, které děti mohou tvořivým způsobem využívat. Materiál je vybírán tak, aby v dětech vzbuzoval zvídavost a aby je lákal k použití. Děti se učí tím, že si hrají a pracují. V centrech pracují v malých skupinkách, což jim dává možnost přirozeně komunikovat, řešit problémy samostatně nebo v kooperaci s kamarády, rozhodovat se, procvičovat si vyjadřovací schopnosti. Učí se chápat a akceptovat rozdíly mezi lidmi. Jsou tak vedeny k samostatnosti i ke spolupráci. Učení se tak pro malé děti stává hrou a hra naopak učením.